În timp ce succesul TikTok i-a luat pe mulți prin surprindere, există o poveste mai profundă și detaliată despre cum această aplicație de videoclipuri scurte a atins faima globală. Succesul său a depins mult de cum a abordat 4 domenii principale: produsele, conținutul, geografia și marketingul de brand. Evitând greșelile pe care le-au făcut precursorii săi, TikTok a dezvoltat un model care garantează creșterea și are potențialul de a schimba modul în care cumpărăm, interacționăm și consumăm conținut.
Un produs superior și agil
TikTok și compania-mamă, ByteDance, au pus la punct o serie de algoritmi pentru a ne cunoaște mai bine decât ne cunoaștem noi. Această serie de algoritmi a devenit o afacere numită Volcengine în China și BytePlus în Occident. Algoritmul ByteDance este de neegalat în întregul peisaj al tehnologiei, fiind conectat la aproape fiecare aplicație creată de companie.
Succesul TikTok în ceea ce privește recomandările videoclipurilor în formă scurtă nu a apărut din aer: ByteDance a construit deja un sistem de recomandare subtil prin zeci de milioane de utilizatori ai Toutiao, o aplicație de știri, populară în China cu ani înainte să apară versiunea chineză a TikTok, Douyin.
Geniul algoritmului TikTok se datorează faptului că nu stă pe loc. Se modifică în mod constant în funcție de nenumărate date adunate în aplicație. Gândește-te la numărul de videoclipuri pe care userul mediu YouTube le urmărește într-o oră: durata vizionării este cuprinsă între 5 și 8 minute. Deci, un user YouTube trece probabil prin 10 videoclipuri pe oră.
Pe TikTok, unde majoritatea videoclipurilor variază între 15 și 60 de secunde, poți vedea între 60 și 240 de videoclipuri pe oră. TikTok află mai multe despre utilizatorii săi, deoarece introduce mai multe date în sistem, ceea ce înseamnă că eficacitatea sa va fi întotdeauna crescută la o rată mai rapidă decât concurenții care distribuie videoclipuri într-o formă mai lungă.
Pe TikTok, de asemenea, oamenii pot da cu ușurință share. Inclusiv videoclipurile cu watermark care au scopul de a atrage mai mulți oameni pe platformă atunci când videoclipurile virale sunt distribuite pe alte platforme sociale, cum ar fi Instagram.
Și când utilizatorii vin pe platforma originală, devin dependenți. În martie 2020, pe măsură ce lumea a intrat în lockdown, utilizatorii au petrecut echivalentul a 320.000 de ani pe TikTok – acesta este la fel de mult timp ca între epoca de piatră și prezent. Această tendință a continuat, deoarece oamenii au rămas pe acel never-ending stream. Toate acestea au făcut ca încasările ByteDance să crească. Veniturile companiei au atins anul trecut 34,3 miliarde de dolari și nu pare să încetinească.
Popularitatea aplicației este fascinantă, iar ByteDance nu se sfiește să arunce cu banii. La un moment dat, cheltuia 3 milioane de dolari pe zi pentru publicitate în Statele Unite, în timp ce fanii fotbalului din Europa nu puteau scăpa de logo-ul TikTok din cauza Euro2020, pentru care TikTok a fost principalul sponsor.
Creșterea uimitoare a TikTok provine din locul și modul în care compania a ales să crească. India a fost o piață cheie pentru TikTok înainte de a fi interzisă ca urmare a unei dispute politice între China și India. Compania vrea să se întoarcă în India, deoarece a fost cea mai mare piață din afara Chinei.
100 de milioane de utilizatori activi lunar ai TikTok din Statele Unite și alte 100 de milioane din Europa nu se pot compara cu susținerea de care beneficia în India. Chiar și țările mari, cum ar fi Rusia, sunt zone relativ subdezvoltate pentru TikTok – platforma a avut 28,5 milioane de utilizatori activi lunar anul trecut.
Cheia creșterii TikTok
TikTok a urmat o abordare fundamental diferită a creatorilor de conținut și a marketingului de brand față de alte platforme asemănătoare. La început s-au bazat exclusiv pe factorul „cool” și pe promovarea word of mouth, evitând în același timp publicitatea de brand ca factor de creștere. TikTok este dispus să fie în continuare îndrăzneț, să aibă doza aceea de nebunie și să cântărească meticulos deciziile care ajută la expansiunea sa.
Andrei David este fondatorul agenției digitale ADACITY și are peste 10 ani de experiență în marketing digital. El este specializat în crearea de strategii de marketing eficiente, generarea de lead-uri și performance marketing. Andrei este cunoscut pentru obținerea unor rezultate excelente pentru clienți din domenii ca Real Estate, Medical sau Media.