Skip to main content
SEO

Local SEO – Ghid Complet Pentru Locatiile Afacerii Tale

By octombrie 13, 2018martie 19th, 2020No Comments
ghid local seo afaceri

“Daca vrei sa ingropi un cadavru, il pui pe a doua pagina din Google” este ceva ce am auzit cu totii.

Dar ce se intampla atunci cand ai o afacere iar scopul tau principal nu este neaparat sa apari in primele rezultate organice din Google, ci mai degraba sa fii printre primele pozitii in topul cautarilor locale?

 

Ce poti face pentru ca locatia afacerii tale sa fie descoperita de cat mai multi oameni?


Local SEO este raspunsul la aceasta intrebare.

Un studiu HubSpot a aratat ca circa 89% dintre oameni cauta un business din apropiere folosind propriul smartphone cel putin o data pe saptamana, iar 76% dintre aceste cautari locale rezulta intr-un apel telefonic.

Aceste doua cifre ar trebui sa iti ofere o imagine de ansamblu cu privire la ceea ce pierzi daca nu ai lucrat niciodata la componenta geografica a SEO.

statistici local seo

Ce este local SEO?

Local SEO este destul de similar cu cel organic dar, in acest caz, componenta geografica joaca cel mai important rol.

Poate te intrebi: “Cat de diferite pot fi aceste rezultate?”

Google cauta in mod constant sa ofere utilizatorilor cele mai relevante rezultate pentru cautarile lor. Dar aceste rezultate depind foarte mult de contextul cautarii efectuate.

Astfel, atunci cand efectuezi o cautare pe Google poti obtine unul din urmatoarele rezultate:

  • Rezultate de tipul paginilor web – Sa luam exemplul unei cautari de tipul “cum sa obtin mai mult trafic pe landing page”. Indiferent de zona unde se efectueaza cautarea, vei vedea, cu siguranta, o lista a celor mai bune 10 pagini care corespund cautarii tale.
  • Rezultate de tipul afacerilor locale – Gandeste-te de cate ori te-ai aflat intr-o vacanta scurta si ai cautat “restaurante cu specific italian”. Rezultatele faceau parte din pachetul local Google, care iti recomanda primele 3 afaceri care corespund cautarilor tale.
  • Fragmente recomandate – In cazul in care interogarea are un raspuns rapid si poate afisa rezultatele direct.
  • Exista si alte tipuri de rezultate, cum ar fi clipurile video, tweeturile, etc. Dar vom reveni asupra acestora intr-un alt articol.

In acest articol, ne vom concentra asupra rezultatelor locale de business. Sau pachetul local Google.

 

Ce este pachetul local Google?

Pachetul local Google este reprezentat de primele 3 rezultate locale ce corespund cautarilor tale.

rezultate local seo googleAsta este ceea ce vad oamenii atunci cand cauta un business local, de tipul unui restaurant, magazin, dealer auto, mecanici, electricieni, clinici, agentii imobiliare, si lista poate continua.

Afacerea ta trebuie sa fie printre aceste rezultate pentru a atrage cat mai multi clienti si aici intevine local SEO.

Sa trecem la treaba!

1. Adauga sau revendica afacerea in Google My Business

Orice afacere respectabila cu o locatie fizica este eligibila pentru a face parte din programul Google My Business, pentru locatia respectiva.

Inainte de a crea o locatie de la 0, asigura-te ca ti-ai cautat propria afacere pentru a vedea daca nu a fost deja listata.

Este posibil ca utilizatorii sa o fi adaugat deja sau ca Google sa o fi indexat deja din alte siteuri. Revendic-o pe aceea daca este disponibila si asteapta scrisoarea de verificare din partea celor de la Google.

Google My Business (GMB) a trecut prin foarte multe schimbari recent.

Din ce in ce mai multe optiuni si functionalitati sunt adaugate, iar acum ai posibilitatea de a crea propriul tau mini-website direct din platforma.

De asemenea, poti posta continut si poti adauga oferte si produse direct din pagina ta GMB, care vor aparea ulterior in listarea locala a afacerii tale de indata ce oamenii incep sa dea click pe rezultat.

Acesta poate deveni primul tau contact cu potentialii clienti si, de aceea, trebuie sa gasesti metode creative pentru a o face.

Google incearca sa iti ofere o platforma care sa reprezinte businessul tau direct din rezultatele unei cautari, pentru ca utilizatorii de internet sa nu simta nevoia de a apela la alte pagini web pentru a lua o decizie.

Platforma GMB este destul de complexa in prezent, dar iata care sunt principalii pasi pe care trebuie sa ii urmezi prima data cand iti lansezi afacerea.

Completeaza informatiile principale ale businessului tau

  • Nume, adresa, telefon (NAT prescurtat).

Acestea reprezinta informatiile de baza ale afacerii tale online si ele trebuie mereu sa fie de actualitate.

Am intalnit cazuri de restaurante care nu aveau listate un numar corect de telefon. In consecinta, am apelat la alte restaurante al caror numar era usor de accesat din rezultatele Google si am facut o rezervare acolo.

  • Categorie

Trebuie sa te asiguri ca afacerea ta este incadrata in categoria corespunzatoare. Google poate sa detecteze aceasta categorie in functie de informatiile disponibile online sau pe site-ul tau, dar trebuie sa te asiguri ca cea pe care o alegi este si cea corecta.

  • Website

Daca te ocupi de mai multe locatii, aici poti mentiona site-ul principal al companiei sau pagini individuale pentru fiecare locatie in parte.

Trebuie sa vezi ce se potriveste cel mai bine pentru utilizatori si sa le oferi o imagine clara de ansamblu cu privire la businessul tau.

  • Poze si imagini

Acestea sunt primele elemente pe care oamenii le vor vedea atunci cand se afla in cautarea de informatii aditionale despre afacerea ta pe Google.

Deseori, oamenii vor alege sau vor refuza sa interactioneze cu un business in functie de ce le inspira aceste imagini.

Asigura-te ca ai incarcat niste poze care descriu locatia ta si, cel mai important, foloseste niste imagini care arata adevarul despre afacerea ta.

Daca un client se simte inselat atunci cand vede locatia ta, rezultatele sunt mai negative decat in cazul unui client care nu vine la tine niciodata.

  • Orele de functionare

Selectia orelor de lucru este o etapa destul de simpla. Trebuie sa te asiguri ca orele de functionare sunt mereu actualizate, mai ales in perioada sarbatorilor si a evenimentelor speciale daca ele exista, pentru a mentine clientii informati.

Trebuie sa stii ca Google va afisa cele mai aglomerate ore ale locatiei tale.

Chiar daca nu poti controla acest lucru, el poate fi un aspect benefic atat pentru tine, cat si pentru clientii tai. Daca studiezi orele tale “de varf”, poti suplimenta numarul de angajati pentru a face fata cererii si clientii isi pot planifica urmatoarea vizita in mod corespunzator.
popular times google

2. Optimizeaza site-ul tau pentru cautarile locale

Google este la fel de secretos cand vine vorba de algoritmii rankingului local, asa cum a fost intotdeauna legat de orice factor de ranking de cand s-a lansat si pana in prezent.

Dar asta nu inseamna ca nu te poti folosi de unele metode deja testate si care au dat rezultate pentru a atinge primele locuri in rezultate.

Site-ul tau joaca un rol foarte important si daca nu beneficieaza de optimizare, va fi foarte greu sa atinga primele locuri din top. Vestea buna este ca este si cel asupra caruia ai cel mai mare control.

Iata unele dintre cele mai importante lucruri pe care le poti face pentru a optimiza site-ul tau pentru local SEO:

Creeaza o pagina dedicata de contact

Asigura-te ca ai inclus numele, adresa si numarul de telefon al fiecarei locatii pe care o detii. Clientii vor cauta una din ele si pot deveni frustrati daca aceste informatii nu sunt la indemana.

Afiseaza permanent cele  mai importante date de contact

Am discutat mai sus despre cat de important este ca toti clientii sa gaseasca rapid informatiile. Trebuie sa le fie cat mai usor cu putinta sa te contacteze, indiferent ce pagina din site-ul tau viziteaza prima data.

Daca actualul design al site-ului tau iti permite, afiseaza adresa, numarul de telefon si adresa de email in header-ul paginii.

Asigura-te ca oamenii pot da click direct pe numarul de telefon si adresa de email

Cu cat ii este mai usor unui utilizator sa te contacteze, cu atat mai bine.

Numerele de telefon si adresele de email reprezinta cele mai rapide metode de a te contacta, mai ales daca ele sunt plasate in header-ul paginii.  Dar daca utilizatorii nu pot da click pe ele, devin aproape inutile.

Asigura-te ca folosesti linkurile “mailto:” si “tel:” in informatiile de contact pentru ca oricine sa te poata contacta cat mai rapid.

Integreaza o harta Google (Google Maps)

Poti insera o harta direct pe pagina ta de contact sau o poti integra in footer-ul paginii, dar asigura-te ca ai inclus toate locatiile tale. Este foarte simplu sa customizezi o harta pentru ca ea sa includa toate locatiile.

Iata un exemplu al unei clinici private de renume din Romania. Ei au folosit o harta Google customizata pentru a afisa toate locatiile deschise in tara.

regina maria harta locatii

Adauga testimoniale

Asigura-te ca ai adaugat testimoniale si recenzii primite de la clienti. Ele iti vor mari sansele de a primi un telefon sau un email de la potentialii tai clienti, deoarece reprezinta un semn de incredere pentru oamenii care inca nu te cunosc.

Iata un exemplu oferit de BowlerHat pentru a vedea cum ar trebui sa arate o pagina optimizata pentru cautarile locale.

landing page local seo
3. Foloseste Schema markup

Acest pas este strans legat de eforturile de optimizare, dar eu prefer sa il mentionez separat, tocmai din cauza complexitatii sale.

Ce este schema.org?

Schema.org este un efort comun de a organiza informatiile disponibile pe internet prin crearea unor marcatori pentru paginile web care ajuta motoarele de cautare sa inteleaga informatiile de pe acestea si sa ofere rezultate mai detaliate in cautari.

Practic, motoarele de cautare Google, Bing, Yandex si Yahoo! au fost de acord sa ne ofere un cadru care sa ne ajute in afisarea informatiilor website-ului nostru pentru ca motoarele de cautare sa le inteleaga mai bine si sa ofere cele mai bune rezultate posibile.

Adaugand Schema markup in codul tau HTML, poti imbunatati afisarea paginii tale in lista de rezultate prin adaugarea diferitelor fragmente de informatie.

Toate aceste fragmente marcate mai jos prin sageti, precum si informatiile oferite in cardul informativ Apple, pot fi obtinute prin adaugarea corecta de Schema markup in site-ul tau.

schema markup

Inca nu este clar daca marcarea datelor de contact prin schema.org va imbunatati rankingul site-ului in mod direct. Dar un lucru este cert: rezultatele tale organice vor primi un boost vizual, marind sansele ca utilizatorii sa dea click pe rezultatul tau.

Exista multiple scheme pentru LocalBusiness (afaceri locale) si din ce in ce mai multe sunt adaugate anual, cum ar fi LegalService (servicii legale), AutomotiveBusiness (afaceri auto), etc.

schema org

Gaseste tipul cel mai potrivit de markup pentru afacerea ta si implementeaz-l pe site. Acest pas este putin mai complicat.

Daca folosesti WordPress, foloseste pluginul Schema si adauga-l in site.

Daca folosesti alte platforme sau un website construit si customizat de tine, acceseaza site-ul oficial si asigura-te ca ai citit descrierile detaliate si exemple de cum poti implementa schema.

4. Pregateste-ti conturile de social media

In trecut, o strategie buna de social media nu aducea prea multe imbunatatiri ratingului tau local.

Din fericire pentru noi, lucrurile s-au schimbat.

Iata cateva dintre lucrurile pe care le poti face pe platformele de social media si care vor fi luate in considerare (intr-o masura mai mare sau mai mica) de algoritmul de local SEO implementat de Google:

  1. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Google+

Asigura-te ca ai pagini sau profile create pe Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest si Google+, chiar daca nu intentionezi sa le folosesti pe toate.

Potentialii clienti te pot cauta pe oricare din aceste platforme si ar fi pacat ca aceste cautari sa nu duca la nici un rezultat sau, mai rau, sa ii duca pe acesti utilizatori catre pagini ale unor competitori cu nume similare.

  1. Strange recenzii pozitive pe platformele de socializare

Facebook si alte siteuri sau directoare sunt mereu analizate de Google.

Un lucru pe care poate l-ai observat recent este afisarea de ratinguri pe care businessul tau le detine pe fiecare platforma direct in rezultatele locale.

rezultate local seo google
Exista inca numeroase idei controversate cu privire la modul in care social media iti afecteaza rankingul local deoarece, cu exceptia platformei Twitter (care se afla in relatie directa cu Google), acest motor de cautare nu prea afiseaza rezultate dedicate din alte retele de socializare.

twitter google seo

Inainte de a sterge social media de pe lista ta, ia in considerare urmatoarele lucruri:

  • Deseori, conturile tale de pe social media sunt cele ce vor fi listate primele ca urmare a cautarilor branduite. Cu siguranta nu iti doresti sa ai un profil de social media necorespunzator spre inexistent printre primele 5 rezultate din Google.
  • Social media este un cumul de canale foarte utilizat pentru a crea legaturi cu potentialii clienti si pentru a distribui continut. In acest caz, continutul tau poate avea un reach mai mare si isi poate extinde durata de viata. Si ghici la ce iti foloseste asta…

5. Incepe link buildingul (construirea de linkuri)

Linkurile inbound (cele care duc din alte site-uri spre site-ul tau) sunt printre cele mai importante semnale de ranking in Google.

Cu ajutorul lor, Google masoara credibilitatea site-ului tau. Le poti considera ca recomandari reale pe care o persoana ti le ofera tie sau businessului tau.

linkbuilding local seo
Aceasta este o realitate si poti descoperi pe internet mai multe informatii despre ce este, cum functioneaza, precum si diferite indicatii si tehnici corespunzatoare de link building.

Pe scurt, cu cat exista mai multe linkuri externe care duc catre site-ul tau, cu atat devine mai credibil.

Dar asta nu e totul, pentru ca linkurile pot fi de diferite forme si marimi.

Intr-un scenariu ideal, ar trebui sa obtii cat mai multe linkuri de la site-urile cu autoritate mare care activeaza in aceeasi nisa ca si tine. Google le considera ca fiind cele mai relevante.

Recomand cu tarie sa parcurgi acest ghid scris de Brian Dean de la Backlinko, care iti ofera infomatii esentiale despre construirea de linkuri si de unde poti incepe acest proces.

Ai putea spune: Ok, stai putin. Mai devreme discutam despre local SEO, ce legatura are asta cu rankingul in pachetul local?

Moz spune ca semnalele ofertie de link-uri ocupa locul 2 ca si importanta in ceea ce priveste factorii de ranking pentru cautarile locale.

O metoda buna de a incepe ar fi pornirea de conversatii cu oameni si afaceri relevante din zona.

Nu te duce direct catre competitie pentru linkuri. Exista sanse mari ca eforturile sa nu aiba nici un impact asupra rezultatelor tale. In schimb, gandeste-te la businessuri complementare cu al tau sau la bloguri care pot scrie despre afacerea ta. Iata cateva exemple:

  • Bloguri relevante industriei
  • Alte businessuri locale
  • Organizatii nationale din industrie
  • Vanzatori (pentru testimoniale)
  • Interviuri sau declaratii de presa
  • Parteneri ce anunta noi oferte cu ajutorul tau
  • Bloguri ce accepta guest posting

Link buildingul este un pas important pe termen lung. Construieste relatii semnificative cu oamenii din si din preajma nisei tale si, cu timpul, numarul de link-uri catre site-ul tau va creste.

6. Construieste mentiuni(citations) ale afacerii tale

Acum 10 ani, algoritmul Google se baza in mare parte pe numarul pe linkuri ce duceau catre un anumit site. Era cel mai important factor in SEO la acel moment.

Atunci cand Google a lansat Maps in anul 2005, existau multe afaceri listate care inca nu aveau un website. In acel moment, motorul de cautare a trebuit sa gaseasca alte metode de a crea rankinguri pentru aceste afaceri.

Ce sunt mentiunile?

Mentiunile reprezinta o referinta online pentru afacerea ta, ce include numele, adresa si numarul de telefon al businessului.

Google le considera ca semnale de ranking pentru afacerea ta, la fel ca linkurile inbound. Dar, spre deosebire de acestea, ele nu trebuie sa contina un link direct catre site-ul tau.

Mentionarea de nume, adresa si numar de telefon sunt suficiente in ochii celor de la Google. Este nevoie doar de o insiruire de text continand aceste informatii de contact.

Mentiunile reprezinta pentru Local SEO cam ceea ce reprezinta si linkurile pentru rankingul organic al paginii web.

Cum poti obtine mentiuni?

  1. Siteurile de cautari locale si blogurile

Pentru a-si mentine indexul actualizat, Google va cauta in mod constant pe internet pentru a gasi noi mentiuni ce actualizeaza informatia deja existenta.

Daca doresti sa iti cresti sansele de a fi descoperit online si esti interesat de cresterea rankingului site-ului tau, incepe prin a-l adauga pe site-uri ca Foursquare.

foursquare local seo
Trebuie sa aloci putin timp pentru cautarea unor directoare din Romania, iar ulterior adauga business-ul tau in cat mai multe din acestea.

Blogurile locale sunt si ele bune pentru construirea de mentiuni, deoarece simpla listare a datelor tale de contact pe un alt site reprezinta ceva valoros pentru locatia afacerii tale.

Indiferent unde este mentionat site-ul tau, asigura-te ca Google are suficient context pentru a identifica afacerea mentionata ca fiind a ta.

  1. Directoare specifice industriei

Este important de retinut faptul ca aceste mentiuni sunt trecute prin filtrul Google asemenea linkurilor de tip inbound.

Mentiunile oferite de directoarele care sunt relevante industriei in care activezi detin o autoritate mai mare comparativ cu directoarele generale.

De asemenea, aceste website-uri sunt concentrate pe cuvinte cheie si subiecte strans legate de nisa in care activezi si vor oferi celor de la Google un indiciu legat de diferitele cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta.

Cu siguranta ai navigat deja pe aceste site-uri, dar nu le-ai catalogat la vremea respectiva ca fiind “directoare” pe care le poti folosi pentru a-ti imbunatati strategia de local SEO.

TripAdvisor si Booking.com sunt directoare de calatorie, la fel cum Metropotam si Restograf sunt pentru evenimente si restaurante. Ele sunt specifice unei anumite industrii si tu le poti utiliza pentru a mentiona afacerea ta.

Foloseste-te de Google pentru a gasi cele mai relevante directoare si bloguri pentru afacerea ta, folosind urmatorii termeni de cautare:

  • bloguri despre “industria ta”
  • directoare despre “industria ta”
  • directoare “keywordul afacerii tale”
  • top bloguri “industria ta”
  • directoare “industria ta” Romania

 

7. Obtine cat mai multe recenzii si foloseste-le corespunzator

Intr-un studiu publicat de Moz, recenziile ocupa locul 5 in topul celor mai importanti factori de ranking in ceea ce priveste local SEO.

Gandeste-te asa: De cate ori ai cautat o locatie noua si ai ales una care are mai putin de 4 stele?

Da, nici noi. 😊

Verifica ratingurile afacerii tale pe Google si daca ai mai putin de 4 stele, e timpul sa treci la treaba.

Ratingurile slabe nu numai ca te imping catre ultimele rezultate din pachetul local, dar chiar si atunci cand oamenii doresc sa vada mai multe rezultate, vor fi dezamagiti din start de ratingul tau.

Lipsa de ratinguri te afecteaza si ea, deoarece nimeni nu avea incredere in afacerea ta.

local seo rezultate bucurestiCe poti face ca sa iti imbunatatesti ratingurile pe Google?

Inainte de a incepe sa listam metode de imbunatatire, ar trebui sa stii ca exista diferite tipuri de recenzii afisate de cei de la Google, pe langa cele prezente pe propria sa platforma:

  • Siteurile sociale. Este de la sine inteles ca retelele de socializare ca Facebook, unde ne petrecem majoritatea timpului online in fiecare zi, sau ca Foursquare vor fi luate in considerare. Daca afacerea ta are activata optiunea de recenzii, ea poate fi afisata in listarile din pachetul local Google.
  • Recenzii specifice industriei, ce provin din platforme conectate la nisa ta: TripAdvisor (pentru calatorii), Metacritic (pentru filme), Foursquare (pentru cafenele, restaurante, etc.), Listen360 (platforma specializata in feedbackul consumatorilor).
  • Recenziile criticilor, intr-un set limitat de categorii legate de viata de noapte si restaurante. Acestea sunt afisate din siteuri editoriale cunoscute in acele nise. Nu stim sigur daca ele ofera avantaje in factorii de ranking Google, dar potentialii tai clienti ar fi incantati sa vada o recenzie buna venita din partea unui critic inainte de a lua o decizie.

Cum sa obtii mai multe recenzii

Ce trebuie sa intelegi este ca adunarea de recenzii pozitive (si mentinerea lor) este un proces aproape interminabil.

Recenziile depind de cum iti desfasori afacerea, de cum iti tratezi clientii si de produsele pe care le oferi.

Vei primi si recenzii negative. Toata lumea primeste recenzii negative la un moment dat. Ceea ce conteaza este cum reactionezi atunci cand le primesti.

Asigura-te ca le raspunzi celor care iti ofera recenzii, ia in considerare opiniile lor si incearca sa gasesti cea mai buna solutie pentru a rezolva problema.

O idee buna poate fi chiar o invitatie pentru o noua sansa de a le demonstra ca ai luat in considerare plangerea facuta. Acest gen de atitudine pozitiva si deschidere catre consumatori te va duce departe in ceea ce priveste afacerea ta.

  1. Cere recenzii clientilor tai, dar numai dupa ce ai verificat Termenii si Conditiile platformei pe care vrei sa o primesti. Spre exemplu, Google iti permite sa generezi un link ce poate fi distribuit clientilor tai pentru ca ei sa iti ofere o recenzie, dar interzice specific oferirea de gratuitati in schimbul acestor recenzii.
  2. Ofera produse si servicii de calitate. Da, stiu ca e evident. Dar sincer, daca nu respecti regula aceasta, ai putea la fel de bine sa iti inchizi afacerea pana detii un business pe placul clientilor tai.
  3. Nu cere prea multe recenzii in acelasi timp. O crestere brusca a numarului de recenzii primite va trezi suspiciuni pe majoritatea platformelor si rezultatul poate fi stergerea lor sau chiar stergerea businessului tau de pe platforma.

Concluzie

Acum ca am acoperit cele necesare pentru imbunatatirea rankingului tau local, trebuie sa stii ca urcarea in SERP este un proces de lunga durata si poate deveni foarte dificil uneori.

Local SEO este foarte important pentru succesul tau, mai ales daca activezi intr-o nisa saturata si nu ai bugetul necesar pentru a lupta cot la cot cu marii jucatori care au bugete enorme de publicitate.

Eforturile tale de a creste afacerea cu siguranta nu vor fi indeajuns daca te limitezi la cele mentionate mai sus.

Diversifica strategia ta de marketing si, pe langa local SEO, ocupa-te si de construirea unei audiente pe retelele de socializare, sau investeste o suma mica in publicitate.

Aceste actiuni iti vor oferi un mic boost pentru a putea intelege ce functioneaza si ce nu functioneaza pentru afacerea ta.

In cele din urma, iti pot garanta un lucru.

Afacerea ta va avea succes si cresterea ei va deveni mai usoara daca te concentrezi pe performanta businessului tau.

Inainte de toate, trebuie sa oferi produse, experiente si servicii de inalta calitate clientilor tai si, dupa ce te-ai ocupat de asta, te poti concentra pe metodele necesare pentru a ajunge cat mai sus in motoarele de cautare.

 

Leave a Reply