Bine te-am regăsit!
Sperăm că ai grijă de tine și de cei din jurul tău, pentru că cifrele sunt tot mai alarmante. Evită contactul cu oamenii, testează-te, vaccinează-te. Avem speranța că putem să trecem împreună peste aceste momente de haos! 💪🏼
Cum te-am obișnuit, ți-am lăsat mai jos cele mai interesante știri din marketing și business. Lectură plăcută! 🗞️
În ediția de azi:
- Sfârșitul IGTV.
- Când Facebook a picat, Telegram a câștigat 70 de milioane de utilizatori noi.
- Studiu de caz despre succesul Slack.
- Twitter te avertizează să fii politicos când intri într-o discuție.
- Marile companii de combustibili fosili se promovează ca și cum ar vrea să salveze planeta.
- Nu mai poți monetiza pe YouTube și Google dacă postezi conspirații referitoare la încălzirea globală.
- Vans dă lovitura cu încălțămintea albă din Squid Game.
- Săptămână de lucru de 4 zile? Abia așteptăm și noi.
- Primul film în spațiu.
Digital & Media
🔸 Google Ads a anunțat că va oferi publicitarilor mai multe date despre termenii de căutare. Această mișcare vine exact la un an de la decizia inițială de a ascunde aceste date „nesemnificative”, o mișcare care a fost întâmpinată de critici și frustrări din partea advertiserilor.
🔸 Instagram a anunțat că toate companiile își pot conecta acum contul de afaceri WhatsApp la Instagram. Asta îți va permite să adaugi la profilul tău un nou tab de contact prin intermediul WhatsApp.
🔸 Twitter testează o nouă funcție numită Heads Up care te avertizează înainte de a intra într-o conversație „intensă” și care îți amintește să fii politicos. Această inițiativă este de admirat, mai ales dacă ne uităm în grădina vecinului Facebook. Spre deosebire de această platformă care încurajează hate speech-ul, Twitter chiar ia măsuri ca să asigure un mediu mai sigur de conversații și interacțiuni pentru utilizatori.
🔸 F*** You Pay Me permite influencerilor să împărtășească în secret cât de mult plătesc brandurile. Se pot face postări anonime cu detalii despre ofertele de brand, cum ar fi cât au fost plătiți și ce li s-a cerut.
🔸 Google renunță la last click attribution (atribuirea conversiilor către ultimul click).
Last click attribution este un mod „foarte simplist” de măsurare a reclamelor, a declarat pentru Marketing Brew Ana Milicevic, consultant de marketing digital și cofondator al Sparrow Advisors. Cu last click attribution, ultima reclamă pe care a dat click un utilizator primește credit complet pentru achiziția pe care o face. Dar oamenii nu fac chiar așa cumpărături, și nici nu folosesc așa internetul.
Un utilizator ar putea căuta adidași Nike de 3 ori înainte de a face o achiziție, citind recenzii și văzând reclame, astfel încât creditul nu poate merge doar la o singură reclamă.
🔸 Instagram abandonează IGTV și combină totul, cu excepția Reels, într-un format „Instagram Video”. Aplicația va combina acum videoclipurile în formă lungă IGTV și videoclipurile din feed într-un nou format numit pur și simplu „Instagram Video”. Aceste videoclipuri, lungi și scurte, vor fi găsite în profilurile utilizatorilor într-un nou tab, numit „Video”.
🔸 Lumea este în flăcări, iar agențiile de publicitate au jucat mereu un rol principal în a ne aduce aici. Spre exemplu, această reclamă prezintă ExxonMobil ca susținând realizarea de carburant bio din alge(o afacere energetică futuristă), nu o companie petrolieră care a devastat planeta.
Companiile de combustibili fosili, precum ExxonMobil, știu că nu mai sunt în vogă. Potrivit unui sondaj Yale din 2019, 57% dintre americani consideră că aceste companii sunt „cel puțin parțial” responsabile pentru daunele provocate de încălzirea globală.
La rândul lor, ExxonMobil, BP și Chevron au cheltuit 223 de milioane de dolari în publicitate digitală și TV în 2019, potrivit estimărilor Kantar.
Multe dintre aceste reclame includ mesaje despre eforturile care se fac pentru implementarea energiei regenerabile. De exemplu, o reclamă Chevron încearcă să dea impresia că „găsește inspirație în natură”, chiar dacă a cheltuit doar 0,2% din bugetul anual pe surse de energie cu emisii reduse de carbon.
🔸 Google intră pe terenul Twitter-ului. Compania plănuiește să lanseze un produs numit Big Moments, care ar organiza știri despre marile evenimente în cadrul feed-ului de Google Search.
🔸 Google și YouTube au anunțat astăzi o nouă politică ce vizează întreruperea finanțării celor care neagă schimbările climatice pe platformele lor. Publicitarii nu vor putea să mai includă dezinformări pe acest subiect, iar cei care vorbesc despre schimbările climatice ca fiind o conspirație nu vor putea să-și monetizeze conținutul.
🔸 Twitter lansează funcția Spaces în aplicație, pentru toată lumea, și adaugă un nou tab pentru ca noile camere audio să fie ușor de descoperit.
🔸 Facebook a anunțat o extindere audio: camere audio live disponibile pentru personalități publice la nivel global și un spațiu nou în feed pentru a ajuta oamenii să se conecteze la toate opțiunile audio ale platformei.
Slack – cum a ajuns într-un an la 285.000 de utilizatori și o evaluare de 1,12 miliarde de dolari
Slack este un serviciu care oferă o platformă de mesagerie, integrată cu o gamă largă de mijloace de comunicare, cum ar fi Twitter, Dropbox, Google Docs, Jira, GitHub, MailChimp și multe altele.
A fost fondat de un grup de antreprenori din Silicon Valley, inclusiv fondatorul Flickr, Stewart Butterfield. Unele dintre principalele branduri care folosesc Slack sunt Adobe, Samsung, eBay, IBM și chiar NASA.
Strategie și tool-uri
Context
2002: Stewart Butterfield și prietenii săi au creat un joc video. După un feedback pozitiv din partea testerilor, aceștia au început să caute investitori, fără succes.
2003: Echipa avea nevoie de o nouă idee care să le permită să termine și să lanseze jocul. Au decis că trebuie să creeze o afacere care, într-un an, se va vinde pentru o sumă substanțială de bani. O parte din joc era responsabilă de interacțiunile sociale și de distribuirea fotografiilor, iar ei au vrut să o transforme într-un produs separat.
2004: Ideea lor a dus la crearea Flickr.
2005: Flickr a fost cumpărat de Yahoo pentru 35 de milioane de dolari.
2009: Echipa s-a întors la crearea unui nou joc video online și a început să caute investitori.
2010: A fost creat un joc numit Glitch, dar nu a avut prea mult succes.
2012: Butterfield și colegii săi au luat sistemul de chat pe care îl foloseau pentru a coordona echipele în timp ce lucrau la joc, și au început să creeze din el un tool de comunicare.
2013: A fost lansată versiunea beta a produsului lor, Slack. A avut 8.000 de utilizatori în prima zi.
2014: Slack a fost lansat oficial în App Store, deja cu 16.000 de utilizatori. Au închis anul 2014 cu 285.000 de utilizatori activi și o evaluare de 1.12 miliarde de dolari, grație unei finanțări de 120 de milioane de dolari, realizate de Google Ventures și Kleiner Perkins.
2015: Slack a depășit 1 milion de utilizatori activi, a încheiat anul cu 300.000 de clienți plătitori, a primit o investiție de 160 de milioane de dolari și a închis anul cu o evaluare de 2,8 miliarde de dolari.
2016: 2 milioane de utilizatori activi, 675.000 de clienți plătitori și o evaluare la 3,8 miliarde de dolari.
2017: Compania a fost evaluată la 5,1 miliarde de dolari și a continuat să crească.
2019: Slack s-a listat la bursă. Evaluarea în momentul listării a fost de 19 miliarde de dolari.
2020 – Slack avea 12 milioane de utilizatori activi în fiecare zi și aproape 160.000 de organizații foloseau aplicația. La sfârșitul anului, compania a fost achiziționată de Salesforce pentru 27,7 miliarde de dolari
Au profitat de oportunitate
2012-2013 a fost momentul perfect pentru lansarea unui produs precum Slack, pentru că în acea vreme oamenii începeau să se sature de e-mailuri și de inboxuri pline. Slack a lansat un nou instrument de comunicare, profitând de această frustrare a oamenilor.
Testarea pieței
Slack a fost inițial lansat în varianta de preview. Site-ul companiei era doar un scurt landing page unde îți puteai introduce adresa de email și numele companiei, iar dacă erai selectat primeai credit de 100$ pentru folosirea aplicației.
Aceea era varianta Beta, dar nu a fost denumită așa pentru ca oamenii să nu își imagineze că vor exista bug-uri sau alte probleme.
Copywriting
Slack a fost promovat într-un mod care îți permite să obții beneficiul instantaneu. Primele selling points s-au referit la gestionarea cunoștințelor și la a face ca fiecare conversație a echipei să fie ușor de căutat și recuperat.
Structura prețurilor
Slack a început astfel: „Slack este gratuit cât timp dorești și cu un număr nelimitat de oameni”.
O alegere excelentă, deoarece a permis platformei să crească mai repede. În cele din urmă, planul gratuit a devenit limitat, iar Slack a început să vândă funcții mai complexe sau abonamente enterprise.
Word of Mouth
Succesul rapid al platformei Slack este o dovadă că oamenii încă se bazează pe opiniile prietenilor și colegilor. Pentru că Butterfield nu era nou în lumea afacerilor, el și-a folosit contactele din mai multe companii, pentru a informa cât mai mulți oameni despre noua platformă. Datorită acestui lucru, 8.000 de persoane s-au înscris pe Slack chiar în prima zi.
Model de marketing bazat pe produs
În loc să angajeze o echipă de vânzări și specialiști în marketing, Slack s-a concentrat pe realizarea celui mai bun produs. Când vizitezi site-ul Slack, este posibil să observi doar un CTA simplu. Fiecare efort a făcut ca produsul să fie cât mai bun posibil, și să poată vorbi de la sine.
Construirea unui brand plăcut
Slack nu a fost primul produs de acest tip, dar a fost primul care a creat un brand prietenos și distractiv. A făcut ca oamenii să dorească să interacționeze cu brandul, ceea ce a alimentat eforturile de marketing, fără să fie nevoie să investească în echipe speciale de vânzări.
Mai mult, de la început, Slack a depus mult efort pentru a face experiențele clienților memorabile și plăcute, de la prima accesare a site-ului până la momentul în care încep să folosească Slack zilnic.
Asistență pentru clienți pe Twitter
La început au fost 3 persoane pe customer support, dar numărul a crescut ulterior la 18, apoi chiar și mai mult. O treime dintre ei lucrează 24/7 pe Twitter pentru a răspunde la orice fel de probleme cu produsul.
Psihologie
Dovada sociala
Datorită contactelor lui Butterfield, mulți oameni s-au înscris în primele câteva zile. A fost urmat de un feedback pozitiv și de răspândirea informației către alte companii și business-uri. Pentru că tindem să prețuim opiniile celorlalte persoane, mai ales dacă acestea au mai multe cunoștințe decât noi, suntem influențați de deciziile lor și luăm și noi unele similare.
Efectul recenței
Echipa Slack a avut grijă să adauge noi funcții în mod regulat. Actualizarea unui produs generează entuziasm pur și simplu pentru că este ceva nou. Crește interesul și, de fapt, abonații care folosesc Slack.
Efectul Halo
Pentru că părerea despre Slack a fost copleșitor de pozitivă de la început, mulți oameni au decis să se aboneze fără să se gândească de două ori.
Principiul autorității
Suntem învățați să ascultăm și să urmăm autoritatea într-un anumit domeniu. În cazul ăsta, în lumea afacerilor, această autoritate este deținută de giganți, cum ar fi de exemplu IBM, un client al Slack. Companiile mai mici și mijlocii nu vor pune la îndoială alegerea Slack, deoarece corporațiile îl folosesc.
Superioritatea imaginilor
Creierul nostru reține mai bine informațiile dacă ele vin sub formă de imagini. Sursele vizuale au un impact mult mai durabil asupra noastră. Modul în care site-ul și blogul Slack sunt proiectate îi atrage pe utilizatori, deoarece întreaga informație este mai ușor de digerat.
Fereastra de oportunitate
Slack este un exemplu solid de cum să faci lucrurile bine, chiar dacă le faci rău. Au oferit o foarte mare atenție feedback-ului utilizatorilor și au prioritizat suportul pentru clienți. Astfel, dacă cineva se plângea de o anumită problemă, era ajutat foarte rapid.
Strategia lor de lansare a fost una simplă. Folosirea PR-ului în 2013 funcționa foarte bine, și încă o face. Ce a ajutat în cazul lor au fost relațiile media și experiența anterioară. Fără acestea Slack probabil nu ar fi pornit așa de bine cum a făcut-o.
Din punct de vedere al adopției, aceștia au crescut-o în grupuri mici și au aliniat eforturile de marketing pentru acest tip de creștere, nu una bruscă, fără o fundație solidă. Astfel au reușit să construiască un brand mult mai prietenos și un produs care și-a transformat utilizatorii în promotori ai aplicației.
Business & Tehnologie
🔸 Când Facebook, Instagram și WhatsApp au căzut lunea trecută timp de 6 ore, aplicația de mesagerie Telegram a urcat cu 57 de locuri în descărcările Apple App Store, devenind a cincea cea mai descărcată aplicație gratuită din ziua respectivă. În acea zi, pe aplicație s-au înscris încă 70 de milioane de utilizatori noi (ca să specificăm contextul, înainte avea 500 de milioane de utilizatori).
🔸 Există mai multe motive pentru care hackerii hackuiesc, inclusiv:
- Câștig financiar
- Avansare în carieră
- De dragul provocării
Mult mai puțin obișnuită este piratarea unei platforme din ură – dar asta pare să fie exact ceea ce s-a întâmplat cu Twitch, care a suferit o scurgere masivă a datelor în această săptămână.
Presupusul hacker a anunțat hack-ul pe 4chan, un forum de mesaje anonime, și a shareuit un fișier de 125 GB care conținea o serie de date sensibile, precum:
- Codul-sursă al platformei
- Documente interne care includ viitoare planuri de produs
- Informații despre plățile efectuate către streamerii de pe platformă
🔸 Companii despre care probabil nici nu ai auzit vreodată vânează accesul la istoricul locațiilor de pe telefonul tău. Cu o piață estimată la 12 miliarde de dolari, industria datelor de localizare are mulți jucători: colectori, agregatori, piețe și companii de astfel de informații, toate lăudându-se cu precizia datelor pe care le-au acumulat.
🔸 “Email urgency bias” este un nou termen născut dintr-un studiu recent publicat în revista Organizational Behavior and Human Decision Processes, care a arătat că oamenii presupun că trebuie să răspundă cu 36% mai repede la un e-mail decât se așteaptă expeditorii.
🔸 Google anunță noi eforturi pentru a proteja jurnaliștii și utilizatorii cu risc ridicat de atacuri cibernetice.
🔸 Efectul Netflix apare din nou odată cu Squid Game. Serialul face ca vânzările Vansilor albi să crească cu 7800%, pentru că sunt asociați cu accesoriile costumului de Halloween al jucătorilor din serial.
🔸 Cu ajutorul Apple și Google, Rusia își construiește propriul internet (puternic controlat).
Pe 17 septembrie, prima zi a alegerilor parlamentare din Rusia, Apple și Google au fost de acord cu cererile guvernului rus de a elimina o aplicație strategică de vot dezvoltată de liderul opoziției, Alexei Navalny, din magazinele de aplicații iOS și Android.
Apple a dezactivat apoi funcția de Private Relay (care îmbunătățește confidențialitatea navigării pe web) pentru utilizatorii din Rusia. Google a eliminat, de asemenea, videoclipurile de pe YouTube care ofereau sfaturi despre cum să votezi strategic la alegeri.
🔸 Ca tot vorbeam de ruși. O actriță și un regizor din Rusia vor să facă primul film într-o stație spațială.
🔸 Belgia ar putea trece la o săptămână de lucru de 4 zile.
🔸 Amazon promovează în mod vizibil lucrările anti-vaxxerilor și celor care susțin teoriile conspirației COVID, chiar și după ce alte platforme au întrerupt activitatea unor astfel de useri.
🔸 Prețurile gazelor în Europa sunt atât de mari, încât lasă multor utilizatori industriali puține opțiuni, iar cea mai la îndemână este să închidă fabricile.
Campanii Cool: Keep on Fallin’
📱✋🏼 Să ridice mâna cine nu și-a scăpat niciodată smartphone-ul. Nimeni? Așa credeam și noi.
Fie că sare din mâinile noastre, scapă dintr-un buzunar sau este victima unui animal de companie, un smartphone pierde de multe ori lupta împotriva gravitației. Și toate astea duc adesea la deteriorare.
Se pare că unul din trei francezi neîndemânatici nu se gândește neapărat să-și ducă smartphone-ul la reparat atunci când se întâmplă asta. Iar ăsta este un număr incredibil de scăzut, mai ales când știi că prelungirea duratei de viață a unui smartphone cu un singur an poate reduce amprenta sa de carbon cu 30%.
De aceea, Bouygues Telecom, compania franceză de telecomunicații, a creat un program, construit în jurul a patru propuneri: schimb, reciclare, smartphone-uri recondiționate și reparații. A face ca utilizatorii de smartphone-uri să repare, mai degrabă decât să-și înlocuiască dispozitivele, este schimbarea de comportament pe care Bouygues Telecom dorește să o creeze cu acest spot creat de agenția sa, BETC.
În reclamă, o femeie și un bărbat încearcă să prindă un telefon care cade. Este dragoste la prima vedere. De-a lungul anilor, vom urmări viața lor în momente mici și mai mari, întotdeauna văzute din perspectiva aceluiași smartphone care continuă să cadă. Piesa „Fallin’” de la Alicia Keys servește drept coloană sonoră și conduce mesajul spotului.
Andrei David este fondatorul agenției digitale ADACITY și are peste 10 ani de experiență în marketing digital. El este specializat în crearea de strategii de marketing eficiente, generarea de lead-uri și performance marketing. Andrei este cunoscut pentru obținerea unor rezultate excelente pentru clienți din domenii ca Real Estate, Medical sau Media.