Skip to main content

Bine te-am regăsit!

Te-ai fi gândit vreodată că dosarele cu șină vor salva vieți? Săptămâna asta a avut loc un atac cibernetic la Spitalul Witting din București. Hackerii au cerut o răscumpărare în schimbul deblocării sistemelor informatice, dar spitalul a refuzat să plătească – au început să folosească din nou registrele scrise de mână și nu au fost afectați cu absolut nimic.

Alte știri de genul acesta, din mediul digital însă, găsești mai jos. Lectură plăcută! 🗞

În ediția de azi:

  • De ce este bine pentru creșterea audienței tale să îți găsești un inamic?
  • IKEA îți permite să plătești produsele cu timp, nu cu bani.
  • Pinduoduo, cea mai recentă aplicație chineză de ecommerce și cea mai rapidă creștere din istorie.
  • Ne luăm la revedere de la Excel?
  • A apărut un nou model de baterie ieftină și durabilă, realizată din cel mai comun material.
  • De acum poți salva story-urile ca drafts pe Instagram
  • Explore de pe Instagram se transformă în TikTok? 🙄
  • Efecte vocale pe Twitter pentru speakerii mai rușinoși.

 

Digital & Media

  • Dezinformarea plătită, o industrie care operează din umbră, este în plină expansiune. Firmele clandestine se amestecă în alegeri și promovează informații false în numele clienților care nu fac decât să nege. Se construiește, astfel, o lume a irealității.
  • Facebook a decis că grupurile credincioase sunt bune pentru afaceri. Platforma îți vrea acum și rugăciunile.
  • Experimentele Twitter continuă. Ne-am despărțit repede de Fleets (story-uri pe Twitter), iar compania a trecut la o altă caracteristică: upvotes și downvotes. Twitter a declarat că desfășoară un „mic experiment de cercetare” pentru a testa butoanele din răspunsuri. Ce știm până acum:
    – Butoanele ⬆️ și ⬇️ sunt disponibile momentan doar pentru unii utilizatori iOS.
    – Twitter testeaza și felul în care apar – unii oameni vor vedea săgeți, în timp ce alții vor vedea emojis cu thumbs up/down.
    – Voturile negative nu sunt publice în acest moment, iar voturile pozitive apar ca „aprecieri”.
    – Platforma a spus că „voturile nu vor schimba ordinea răspunsurilor”.
  • YouTube lansează Super Thanks. Funcția permite utilizatorilor să aplaude virtual un creator, alegând una dintre cele patru opțiuni de preț, cuprinse între 2 și 50 de dolari. Când un utilizator achiziționează una dintre aceste patru opțiuni, va vedea o animație cu estetică de sărbătoare pe ecran, iar un comentariu colorat cu numele lor va apărea sub videoclip în secțiunea de comentarii. Creatorii vor putea răspunde la aceste mesaje în același mod în care pot răspunde la comentarii obișnuite.
  • Viața ar fi mult mai ușoară dacă am putea salva schițe pe stories așa cum facem la postări obișnuite. Instagram Stories Drafts sunt acum disponibile pentru toți utilizatorii!

Instagram Stories Drafts

  • YouTube adaugă noi tab-uri cu informații despre sursele cu specific de sănătate pentru videoclipuri. Asta ajută spectatorii să identifice acele videoclipuri cu informații de la autoritățile de încredere.
  • Parteneriatul Facebook cu Coursera oferă traininguri de formare a abilităților digitale.
  • Instagram extinde Insights Data la 60 de zile, oferind mai multă capacitate analitică.
  • Instagram testează o prezentare a fluxului vertical asemănător cu TikTok pentru Explore.
  • Google adaugă noi explicații în rezultatele căutării, care prezintă motivul pentru care vezi fiecare rezultat în parte.
  • Twitter testează noi opțiuni de efecte vocale pentru Spaces, care i-ar putea ajuta pe vorbitori să fie mai puțin anxioși.

 

Puterea unui dușman (în dezvoltarea audienței)

crestere audienta social media

 

De ce Oana Zăvoranu îi ia la rost pe influenceri? De ce Dana Budeanu judecă pe toată lumea? De ce Coca Cola și Pepsi sunt branduri rivale? De ce în Coreea de Nord oamenilor li se repetă mereu aceeasi poveste cu Statele Unite, care sunt dușmani de moarte ai regimului? Toate acestea au în comun aceeași psihologie.

Un inamic este o dinamică de care avem nevoie.

Inamicul este la fel de eficient în adunarea trupelor la război, ca în adunarea spectatorilor în fața ecranelor televizorului.

Uită-te la popularitatea wrestlingului. WWE are o audiență mai mare decât Super Bowl și este al treilea cel mai urmărit sport din SUA.

De ce? Ce atrage milioane de oameni să urmărească un sport FAKE? Secretul succesului WWE se găsește în existența antagonistului.

În timpul meciurilor, întotdeauna există un luptător care joacă rolul ticălosului. El (sau ea) acționează ca antagonist al eroilor („băieții buni”). Acesta stimulează „mulțimea la ură și implică, în general, înșelăciune și aproape orice alt mod de comportament social inacceptabil”. El are rolul de a fi combustibilul pentru dramă. Cei mai mari povestitori și lideri de comunități înțeleg acest lucru.

Sociologul Georg Simmel a susținut că nimic nu unește o comunitate așa cum o face un dușman comun. Cercetările efectuate de psihologul Mark Landau au constatat că a avea un inamic oferă beneficii psihologice. Că oamenii „creează dușmani pentru a menține o viziune stabilă, coerentă și clară asupra lumii. Acest lucru se datorează faptului că pot atribui aspectele negative ale lumii (care sunt inevitabile) acestor inamici”.

Pe scurt, avem nevoie de un dușman. Indiferent dacă este vorba de o rivalitate prietenoasă sau de o „dușmănie de moarte”. Inamicii ne dau un scop. Oricine înțelege asta, fie că este vorba de influenceri sau de revoluționari, poate propulsa audiența către un scop comun.

De aceea, oamenii se vor uita în continuare la cei care și-au asumat rolul de personaje negative. Pentru că, deși controversate, propulsează niște valori pe care audiența ori le acceptă, ori le neagă. Indiferent de intenția cu care publicul se uită, cert e că se uită. Iar audiența se dezvoltă.

Iar rivalitatea dintre Coca-Cola și PepsiCo nu este o formă de război: este un oligopol competitiv (piață monopolizată de un număr redus de mari producători). Am putea spune chiar că este un duopol, deoarece cele două firme controlează aproape întreaga piață de soda drinks. Este o chestiune de imagine, divertisment și diferențiere.

Citește articolul complet și alte exemple aici.


 

Business & Tehnologie

  • Mastercard este în parteneriat cu Circle pentru a facilita trecerea de la cripto la bani fiat.
  • Amazon va integra plățile Bitcoin și va lansa propriul token până în 2022.
  • Farm Bank le permitea jucătorilor să câștige bani, sprijinind în același timp ferme reale. CEO-ul a dispărut cu 80 de milioane de dolari.
  • De ce sunt acum atât de scumpe mașinile uzate? Acest vizual îți va explica cum vehiculele second-hand au devenit cea mai recentă victimă a problemei lanțurilor de aprovizionare și a lipsei semiconductorilor.
  • Pinduoduo este cea mai recentă aplicație care amenință dominanța Alibaba în lumea comerțului chinez.Creșterea meteorică a lui Pinduoduo este fără precedent. În doar 6 ani, compania, fondată de Colin Huang în 2015, a atins venituri de 9,2 miliarde de dolari – cea mai rapidă creștere a veniturilor din istorie. A atins valoarea maximă de 100 miliarde de dolari mai rapid decât orice altă companie la nivel mondial.PDD este acum cea mai mare platformă de ecommerce prin numărul de cumpărători activi. În primul trimestru al anului 2021, a raportat că a avut 824 milioane de cumpărători activi în ultimele 12 luni, depășind chiar gigantul Alibaba.Pinduoduo nu este doar un vânzător de fructe sau o piață de bunuri low-end. Este construit ca un motor multifuncțional în care poți găsi orice produs, de la fructe la modă, de la fizic la digital.Motorul are două părți interconectate: Interactive Ecommerce din partea cererii, și Consumer-to-Manufacturer (C2M) din partea ofertei.Interactive Ecommerce este un termen inventat de Matthew Brennan pentru a „combina comunitatea, divertismentul și recomandarea, oferindu-le utilizatorilor finali o mai bună valoare a banilor.”

crestere pinduoduo

 

    • Excel este considerat cel mai popular „limbaj de programare” din lume, cu aproximativ 750 de milioane de utilizatori globali (spre deosebire de 10,7 milioane de utilizatori Javascript în 2018). De ani de zile, companiile din întreaga lume încearcă să-și facă echipele să înlocuiască Microsoft Excel. Angajații nu sunt chiar de aceeași părere.Este posibil ca lucrurile să se schimbe acum, pentru că munca la distanță face ca punctele slabe ale Excel să fie mai evidente, conform The Wall Street Journal. Directorii financiari indică 3 probleme cheie:- Echipele folosesc Excel la sarcini pentru care programul nu e neapărat potrivit.
      – Introducerea manuală a datelor în Excel consumă mult timp.
      – Lucrul la distanță a făcut ca mai multe erori să treacă neobservate (introducerea datelor este mult mai dificilă cu Netflix în fundal).Ca rezultat, corporațiile caută platforme care automatizează colectarea și analiza datelor, inclusiv SAP, Oracle, Anaplan și Workiva.
    • Pentru prima dată când putem spune că lipsa digitalizării în România ne-a fost oarecum utilă. Spitalul Witting din București a fost ținta unui atac cibernetic de tip ransomware, în urma căruia i-a fost cerută o răscumpărare pentru decriptarea datelor de pe servere. „Cu toate acestea, activitatea curentă a spitalului nu a fost întreruptă, continuitatea fiind asigurată prin utilizarea registrelor offline”, precizează SRI.
    • Spionii chinezi exploatează routerele pentru a încerca să atace sisteme ale companiilor franceze, mărturisește o agenție cibernetică.
    • Un startup de 4 ani spune că a construit o baterie ieftină care poate elimina energie timp de zile întregi folosind unul dintre cele mai comune elemente de pe Pământ: fierul.
    • În ciuda provocărilor cauzate de lanțurile de aprovizionare „cum ar fi lipsa hârtiei igienice, dar la scară epică” – în cuvintele lui Elon Musk -, Tesla a obținut profit, venituri și livrări record în trimestrul trecut.

 

Buy With Your Time

campanie ikea

IKEA permite clienților să plătească produsele cu timpul lor. Da, așa este: cu cât clienții petrec mai mult timp călătorind spre sau în IKEA, cu atât pot cumpăra mai mult.

În februarie 2020, IKEA Dubai a desfășurat o campanie care le-a permis clienților să își cheltuiască timpul ca monedă, arătând pur și simplu personalului IKEA la checkout traseul pe Google Maps ca dovadă.

Numită „Buy With Your Time”, ideea din spatele noii promoții este că majoritatea clienților petrec de obicei exagerat de mult timp pe drumul spre punctele de vânzare IKEA, pentru că respectivele puncte se află la periferia orașelor.

Această nouă campanie încurajează potențialii clienți să viziteze IKEA mai frecvent, și să petreacă mai mult timp în magazinele IKEA, ceea ce, la rândul său, îi va încuraja să cumpere mai multe produse.