Skip to main content
SEO

Google My Business – Ghid Complet pentru Locatia Afacerii Tale

By October 9, 2019No Comments

Fie ca esti la inceput sau ai deja o afacere stabila si ai nevoie de o crestere a numarului de clienti care ajung in locatia ta, Google My Business este unul din instrumentele pe care trebuie sa le folosesti.

In cele din urma, jumatate din cei ce cauta un produs sau serviciu de pe telefonul mobil ajung sa viziteze un magazin in aceeasi zi

Aceasta ar trebui sa fie o motivatie suficient de puternica pentru a te convinge sa lucrezi la listarea afacerii tale pe Google My Business si sa o faci sa iasa in evidenta fata de competitie.

In ultima perioada, Google a scos pe piata multe imbunatatiri menite sa ofere afacerilor instrumentele necesare pentru a ajunge la consumatori, pentru a le atrage atentia si pentru a-i converti in clienti direct din rezultatele cautarilor.

Si tu ar trebui sa profiti ele.

Dar… sa o luam pas cu pas.

Ce este Google My Business?

Google My Business (https://business.google.com) este o platforma gratuita care iti permite sa gestionezi aparitia afacerii tale in rezultatele cautarilor. Iti permite sa gestionezi numele afacerii tale, orele de lucru, locatiile, sa raspunzi si sa verifici review-urile consumatorilor, dar si sa adaugi poze sau video-uri.

In acelasi timp, este foarte folositor pentru a primi informatii despre cum ajung oamenii la listarea ta si cum interactioneaza cu ea si o poti promova, daca este cazul.

Conform celor de la HubSpot, 89% din oameni cauta un business local folosind telefonul mobil cel putin o data pe saptamana.

Ce inseamna acest lucru pentru un antreprenor care incearca sa isi aduca business-ul cat mai aproape de clientii sai?

Daca ai auzit recent despre Local SEO, acesta este primul si cel mai bun pas pe care il poti face pentru a optimiza modul in care afacerea ta apare in rezultatele cautarilor Google. 

Iti vei mari sansele de a obtine noi clienti daca locatia business-ului tau este de actualitate si contine informatii complete si optimizate in rezultatele cautarilor Google.

Sunt cativa pasi pe care trebuie sa ii urmezi daca vrei sa optimizezi listarea afacerii tale pe Google My Business, deci sa trecem la treaba.


Cum sa setezi Google My Business

  1. Revendica si verifica listarea ta Google My Business
  2. Completeaza toate informatiile despre business
  3. Adauga poze si video-uri
  4. Adauga postari si oferte
  5. Gestioneaza cu atentie toate review-urile
  6. Raspunde tutror intrebarilor directe din Google My Business
  7. Optimizeaza-ti listarea atunci cand e nevoie

 

  1. Revendica si verifica listarea ta Google My Business

Daca nu ti-ai creat un cont Google My Business (GMB) inca, acesta este primul pas pe care trebuie sa il urmezi pentru a revendica sau a crea o listare GMB.

Cum sa revendici o listare in Google My Business

Inainte de a intra in detalii despre cum sa creezi o noua afacere, asigura-te ca business-ul tau nu este deja listat in rezultatele locale Google.

Iata ce trebuie sa faci pentru a-ti revendica afacerea in GMB:

Pasul 1. Cauta numele afacerii tale pe Google.

Pasul 2. Daca afacerea ta exista si nu a fost revendicata, apasa pe butonul “Own this business?” si vei putea sa o revendici.

Pasul 3.  Daca nu o poti revendica inseamna ca cineva a facut acest lucru deja. Asigura-te ca, daca este cineva din business-ul tau, iti va oferi drepturi de admin. In caz contrar, acestia sunt pasii pe care Google te sfatuieste sa ii urmezi pentru a cere drepturi de proprietate asupra business-ului.

Pasul 4. Daca totul merge bine si ai reusit sa iti revendici business-ul, ultimul pas este verificarea locatiei.

setup Google My Business

Cum sa setezi Google My Business

Pasul 1. Acceseaza GMB si foloseste adresa ta de Gmail pentru autentificare.

Pasul 2. Completeaza toate informatiile de baza necesare, cum ar fi numele afacerii, tara, codul postal si locatia (asigura-te ca locatia este cea exacta, deoarece vei avea nevoie de ea mai tarziu in procesul de verificare).

Pasul 3. Daca nu lucrezi si nu ai consumatori care iti viziteaza locatia, ci tu esti cel care se deplaseaza la ei, bifeaza casuta ”I deliver goods and services to my customers.” (“Livrez produse si servicii clientilor mei.”)

In cazul in care lucrezi de acasa si nu vrei ca adresa ta sa fie publica, bifeaza “Hide my address” (“Ascunde adresa.”)

Pasul 4. Alege categoria business-ului tau. Asigura-te ca selectia pe care o faci se potriveste cu acuratete business-ului tau, deoarece aceasta ii va spune lui Google in ce tip de cautari si categorii ai vrea sa fii afisat.

Pasul 5. Alege o optiune de verificare dintre cele disponibile.

Acest pas este necesar inainte ca listarea ta sa apara in Google My Business, deci asigura-te ca o completezi fie acum, fie apesi pe butonul “Later” daca doresti sa sari peste acest pas pana completezi mai multe informatii.

Cum sa iti verifici afacerea in Google My Business

Verificarea listarii afacerii tale este necesara pentru a putea gestiona informatiile pe care le afisezi in cautari, in Harti si in alte platforme Google.

Acest lucru va ajuta algoritmul Google sa se asigure ca informatia este corecta si numai tu, in calitate de proprietar sau manager, o poti accesa.

Exista mai multe metode de verificare a afacerii pe Google:

  • Scrisoare
  • Telefonic
  • Prin email
  • Verificare bulk
  • Verificare instanta

verificare listare google business

Vei vedea una sau mai multe metode de verificare in functie de tipul de business pe care l-ai selectat anterior.

Cea mai comuna metoda de verificare pe care o vei intalni este cea prin scrisoare. Selectand aceasta metoda, vei primi o scrisoare la adresa pe care ai listat-o anterior pentru business-ul tau.

Plicul va contine un cod ce trebuie introdus in contul tau de Google My Business in maxim 30 de zile pentru a finaliza procesul de verificare.

Verificarile telefonice, prin email sau instante sunt disponibile doar pentru anumite tipuri de business. Nu este nicio problema daca nu  poti vedea aceste metode. Foloseste verificarea prin scrisoare.

Verificarea in masa este valabila doar pentru business-urile care au mai mult de 10 locatii si poti citi mai mult despre aceasta metoda aici.

 

  1. Completeaza toate informatiile despre business

Dupa ce ai verificat listarea afacerii, este momentul sa completezi toate informatiile legate de aceasta.

Nu sari peste niciun tip de informatie si ofera cat mai multe detalii cu putinta. Google iti ofera foarte multe optiuni cu privire la detaliile business-ului tau si trebuie sa le completezi pe cele ce i se aplica.

locatie afacere google

 

Acestea sunt informatiile ce trebuie sa le adaugi listarii tale GMB in majoritatea cazurilor. 

  • Categorii

Adaugarea afacerii tale in categoria potrivita va ajuta cautatorii sa te gaseasca si va modifica optiunile disponibile in contul tau de GMB. Spre exemplu, daca detii un restaurant, vei primi optiunea de a adauga un link catre meniu.

Cate categorii ar trebui sa alegi pentru Google My Business?

categorii business google

Chiar daca oamenii ce vizualizeaza listarea ta in rezultatele de cautare vad o singura categorie primara, adaugarea mai multor categorii este benefica atat pentru tine cat si pentru Google.

Google va intelege mai bine care este aria ta de expertiza si listarea ta ar putea fi afisata mai multor persoane ce cauta servicii similare.

  • Orele de lucru si programul special

Asigura-te ca ai introdus orele de lucru corect. Nu-ti lista locatia ca fiind una non-stop daca nu poti sa raspunzi la telefon la ora 3 dimineata. Oamenii vor suna iar daca afacerea ta este listata ca fiind deschisa, asigura-te ca cineva va raspunde la telefon si va rezolva problema.

Daca exista sarbatori sau zile speciale in care programul va fi diferit, mentioneaza acest lucru in sectiunea “program special”.

  • Numar de telefon

Include numarul de telefon principal al business-ului tau. Google foloseste aceasta informatie pentru a-ti confirma NAT-ul (Nume, Adresa, Telefon). 

Acest numar trebuie sa fie identic in toate listarile atunci cand construiesti mentiuni.

  • Website

Chiar daca tu poti vedea traficul organic in contul tau de Google Analytics, te sfatuiesc sa folosesti un URL pentru tracking in listarile tale GMB.

 

Exemplu:

/?utm_source=google&utm_medium=local& utm_campaign=google-my-business

 

Aceasta te va ajuta sa monitorizi traficul cu o mai mare acuratete si sa vezi cate click-uri primesti din listarea ta GMB (si nu din rezultatele organice ale cautarilor) catre site-ul tau.

Poti folosi acest Campaign URL Builder pentru a obtine un link customizat in numai cateva secunde.

URL pentru programari

Daca folosesti un website diferit sau un URL special pentru programari si rezervari, il poti adauga aici.

  • Services

Aceasta sectiune este una proaspat adaugata in GMB. Este disponibila pentru un numar limitat de categorii de business.

Aici poti mentiona toate serviciile pe care le oferi, preturile lor si informatii detaliate. Nu te ingrijora daca ele nu sunt afisate impreuna cu afacerea ta in rezultatele de cautare.

Ar putea dura ceva timp pana cand Google va face aceste optiuni disponibile pentru toata lumea, dar e bine sa fii pregatit.

categorii business google

  • Atribute

In functie de industria in care activezi, dashboard-ul tau din GMB va avea difeite atribute.

Acestea pot varia de la “Acces pentru persoanele cu handicap” sau business-uri “conduse de femei” pana la “limbi vorbite” sau “drive-through”

Asigura-te ca le-ai selectat pe toate cele potrivite locatiei tale.

Mai mult decat atat, Google le cere userilor sa ofere feedback locatiilor vizitate si sa raspunda la intrebari legate de acestea.

Acest lucru poate duce la marirea numarului de atribute disponibile in listarea ta, cum ar fi “locatie cu bere grozava”, “ pranz delicios” sau “atmosfera casual”

  • Descrierea business-ului

Cu cativa ani in urma, Google a eliminat descrierea business-urilor din rezultatele bazate pe locatie. 

Recent, acest lucru a fost reintrodus si trebuie sa profiti de acest lucru, asigurandu-te ca descrierea ta atrage un numar cat mai mare de vizitatori.

informatii google my business local seo

Foloseste-o pentru a diferentia business-ul tau de celelalte disponibile, ofera-le oamenilor detalii legate de acesta si incurajeaza-i sa vina si sa descopere mai multe.

  • Informatia specifica industriei

In functie de industria in care activezi, vei avea diferite optiuni de completat si de care poti profita. 

Daca detii un hotel, poti adauga o metoda prin care oamenii sa rezerve o camera folosind unul din site-urile pe care esti listat. Daca detii un restaurant, poti adauga un link catre meniu.

  • Ziua deschiderii

Nu e nevoie sa oferi prea multe detalii. Selecteaza anul si luna inaugurarii afacerii tale.

  • Informatii avansate

Daca gestionezi mai multe locatii, vei avea posibilitatea de a adauga coduri si etichete pentru fiecare magazin pentru a usura indentificarea.

Aceste informatii nu sunt disponibile pentru public, dar te vor ajuta pe masura ce deschizi mai multe locatii.

  1. Adauga poze si video-uri

Conform celor de la Google, business-urile cu poze primesc cu 35% mai multe click-uri catre website din listarile de business si cu 42% mai multe cereri de informatii despre traseu in Google Maps.

Noi ii credem pe cuvant si te sfatuim sa adaugi cat mai multe poze si video-uri relevante in listarea business-ului tau.

Ghidul Google specifica faptul ca fiecare imagine trebuie sa aiba cel putin 720 x 720 pixeli si sa fie in format .jpg sau .png.

Dar exista mai multe sectiuni in care poti adauga poze pentru a descrie business-ul tau mai bine. Iata cateva din ele.

Poza de coperta

Poza ta de coperta este una din cele mai importante imagini din intreaga listare, deoarece va fi afisata la inceput si la mijloc de fiecare data cand business-ul tau apare in rezultatele de cautare.

google business athenee palace hilton

Poza de profil

Poza de profil a business-ului tau apare atunci cand incarci poze sau video-uri noi sau cand raspunzi la review-uri.

Dar asta nu e tot.

Google My Business a fost reactualizat in ultimii ani si ofera multe sectiuni pentru adaugare de poze. Ele vor fi diferite in functie de tipul business-ului.

Asigura-te ca le folosesti, pentru ca ele te ajuta sa iti definesti afacerea si serviciile si sa le oferi potentialilor clienti o idee de ansamblu legata de ce pot gasi in locatia ta.

Iata care sunt imaginile specifice unui business pe care Google te sfatuieste sa le adaugi

 

Descriere Numar minim de imaginiSfaturi
Poze din exteriorAjuta clientii tai sa recunoasca locatia business-ului pe masura ce se apropie din diferite directii.Adauga cel putin trei imagini potrivite cu exteriorul cladirii pentru a-ti ajuta clientii sa recunoasca locatia.Adauga poze din diferite unghiuri si diferite momente ale zilei.
Poze din interiorArata-le clientilor tai decorul si ambianta locatiei.Adauga cel putin trei imagini din interiorul locatiei.Asigura-te ca pozele ofera o imagine reala cu interiorul locatiei si surprind atmosfera.
Poze cu produseAdauga poze cu cele mai reprezentative sau populare produse pentru a le oferi consumatorilor tai o mai buna intelegere despre ofertele tale.Adauga cel putin trei imagini cu produse.Incearca sa adaugi poze profesionale folosind cadre asemanatoare (acelasi fundal, aceeasi luminozitate, etc)
In timpul programului de lucruAdauga imagini care ajuta clientii sa inteleaga rapid cu ce se ocupa afacerea ta.Incarca cel putin trei imagini reprezentative pentru serviciile pe care le oferi.Surprinde-ti echipa in timp ce ofera diferite servicii clientilor din locatia ta.
Imagini cu mancare si bauturaFoloseste imagini cu mancare si bautura pentru a-ti ajuta consumatorii sa decida ce vor sa manance.Adauga cel putin trei poze cu mancarea si bauturile pe care le ai in meniu.Scoate in evidenta mancarea si bauturile cele mai populare si incearca sa folosesti imagini cat mai profesionale.
Zonele comuneAdauga imagini cu zonele comune pentru a le oferi clientilor o idee despre atmosfera din locatia ta.Incarca cel putin o imagine cu zonele comune.Adauga cel putin o imagine din fiecare zona comuna:spa,sala de forta, restaurant, lounge, bar, etc.
CamereDaca detii un hotel, adauga imagini din camerele acestuia.Incarca cel putin trei poze din camerele tale, capturand diferite unghiuriCaptureaza toate tipurile de camere din hotel pentru a le arata vizitatorilor la ce se pot astepta cand iti calca pragul.
Poze cu echipaPrezinta-ti echipa si adauga o nota personala listarii tale de business.Adauga cel putin trei imagini cu echipa de management si angajatii tai.Aceste imagini ofera o nota personala listarii. Arata-le clientilor cine esti tu si cine sunt angajatii tai pentru a le oferi potentialilor clienti o imagine de ansamblu despre cat de grozava este echipa ta.

 

In 2018, Google a adaugat posibilitatea incarcarii de video-uri in listare. Ele nu sunt obligatorii si s-ar putea sa nu apara mereu in rezultatele de cautare, dar daca ai un video reprezentativ pentru afacerea ta, poti sa il uploadezi.

Video-ul este o metoda foarte buna de a le arata oamenilor cu ce se ocupa business-ul tau si la ce se pot astepta atunci cand iti viziteaza locatia.

Iata care sunt cerintele video pentru listarea ta GMB:

  • Durata: pana la 30 de secunde
  • Marimea fisierului: pana la 100 MB
  • Rezolutie: 720p sau mai mare
  1. Adauga postari, evenimente, produse si oferte

Ce sunt postarile Google My Business?

Postarile Google reprezinta o functie integrata in dashboard-ul tau GMB care iti permite sa publici mesaje scurte ce vor aparea ori de cate ori este cautat numele companiei tale.

Initial, acestea au fost limitate la text simplu, multimedia sau evenimente, dar Google a extins aceste tipuri si acum include Oferte si Produse. 

GMB produse

Dupa ce ti-ai configurat contul GMB, pasul imediat urmator este sa faci o postare. Mergi la sectiunea „Postari” si incepe sa o creezi.

Trebuie sa te asiguri ca postarea ta Google My Business indeplineste criteriile Google pentru acest tip de continut:

  • Sa fie relevant pentru tipul tau de business si audienta
  • Trebuie sa aiba intre 100 si 300 de cuvinte
  • Poate contine oferte, produse pe care le vinzi, evenimente sau altele
  • Poate include o imagine
  • Poate include un call-to-action
  • Poate face legatura catre alte pagini web

Tine minte ca o postare va aparea doar 7 zile. Acel continut trebuie actualizat constant, asa ca va trebuie ca cel putin saptamanal sa adaugi informatii noi. 

Sugestii pentru a profita la maximum de postarile Google My Business: 

    • Asigura-te ca detaliile sunt exacte si ajuta clientii sa obtina cat mai multe informatii
    • De preferat, adauga link catre un landing page sau o pagina de produs, si nu catre home page
    • Foloseste continut concis si un call-to-action bun
    • Prezinta oferta sau produsul cu o imagine atractiva si de inalta calitate
    • Adauga cat mai multe produse in catalogul existent, pentru a atrage atentia potentialilor clienti ca ai un stoc variat
  1. Gestioneaza cu atentie toate review-urile

Conform celor de la Shopify, 90% dintre oamenii care cauta informatii online au spus ca review-urile au avut un impact direct asupra deciziilor lor. 

Este destul de evident ca avand o astfel de informatie, gestionarea review-urilor este absolut necesara atunci cand vine vorba despre a avea grija de afacerea ta.

Review-urile tale vor influenta cele mai importante doua aspecte legate de listarea business-ului tau:

  1.     Vanzarile tale si deciziile clientilor atunci cand le citesc
  2.     Clasamentul in pachetul local Google atunci cand oamenii cauta produsele sau serviciile pe care le oferi

Daca ai review-uri negative, iar scorul tau scade sub 3,5, exista o sansa sa nu ajungi nicaieri in pachetul local, iar acest lucru nu se poate rezolva raspunzand la review-uri, ci asigurandu-te ca oferi servicii de calitate pe viitor, iar clientii vor lasa review-uri bune.

Insa daca media review-urilor primite este de 4 stele, felul in care le gestionezi poate convinge oamenii sa cumpere de la tine, si nu de la competitorii tai.

Cum sa raspunzi unui review Google?

Pasul 1. Acceseaza contul tau Google My Business

Du-te la sectiunea “Reviews” in meniul din stanga si vei gasi sectiunea de review-uri a locatiei tale.

Pasul 2. Citeste si raspunde review-urilor

Verifica toate review-urile la care nu ai raspuns din tab-ul “Haven’t replied” si incepi sa raspunzi.

Raspunde tuturor review-urilor, fie ele pozitive sau negative, pentru ca acestea vor arata clientilor ca vocea lor este auzita, iar feedback-ul lor este citit de tine.

Iata cateva sfaturi pe care sa le aplici atunci cand raspunzi review-urilor Google:

  • Raspunde rapid
  • Multumeste pentru review (fie el review pozitiv sau negativ)
  • Foloseste un ton profesional si scrie corect gramatical

Sa raspunzi review-urilor negative ar putea fi putin dificil, dar nu lasa emotiile sa te influenteze. 

Arata clientilor ca ii tratezi cu seriozitate raspunzandu-le si asigurandu-te ca esti extrem de politicos. Daca le raspunzi atacandu-i inapoi, vei parea neprofesionist si vei face acel review credibil in ochii altor cititori.

Iata un exemplu de raspuns atunci cand cineva iti da un feedback negativ:

Buna [nume]. Iti multumim pentru feedback-ul tau si ne pare extrem de rau ca [produsul/experienta/angajatul] nostru nu ti-a indeplinit asteptarile. [Poti include o modificare daca ai facut-o]. Daca ai dori sa revii, am fi fericiti sa iti oferim [produsul/discountul/oferta] din partea noastra, deoarece apreciem foarte mult toti clientii nostri. Iti multumim oricum ca ne-ai vizitat si speram ca data viitoare sa iti oferim experienta pe care o meriti.

  

  1. Raspunde tuturor intrebarilor directe din GMB

O caracteristica Google My Business deseori omisa este sectiunea de intrebari si raspunsuri.

La fel ca sectiunea de review-uri, Q&A sunt folosite de persoane (potentiali clienti) pentru a pune intrebari si a gasi raspunsuri direct de la proprietarii de companii.

Cu toate acestea, multe companii nu sunt la curent cu aceasta sectiune Q&A, iar intrebarile raman uneori fara raspuns, sau primesc raspunsuri gresite de la persoane random. 

Iata mai jos un exemplu in care proprietarul inca nu a raspuns dupa trei luni si, desi nu este o informatie cruciala, ar fi frumos sa se stie cat de departe este hotelul de plaja, mai ales in Capri, unde majoritatea sunt la deal sau la o distanta mare de plaja.

Pune singur intrebari si ofera raspunsuri 

O caracteristica interesanta la Google Q&A este ca poti intra si prepopula Q&A cu lucruri pe care stii ca fostii clienti au avut nevoie sa le stie.

Asta inseamna ca poti crea propria sectiune de Q&A direct in listarea Google My Business si ar fi o idee foarte buna sa o faci, intrucat clientii tai s-ar putea sa aiba nevoie de acele informatii.

  1. Optimizeaza-ti listarea atunci cand e nevoie

Sa nu crezi ca odata ce totul a fost configurat, poti uita de listarea ta.

Google continua sa dezvolte din ce in ce mai multe functii pentru toate platformele sale, iar Google My Business nu face exceptie.

Oamenii vor sugera editari ale listarii tale si vor continua sa dea review-uri si sa lase feedback-uri despre experienta lor, iar tu ar trebui sa fii pregatit sa il actualizezi corespunzator.

Fii atent la informatiile din dashboard si la competitori

Din cand in cand, in afara de a raspunde review-urilor si intrebarilor, incearca sa vezi unde te situezi fata de competitorii tai. Fa niste cercetari, vezi cat de sus te situezi in pachetul local si daca sunt competitori clasificati peste tine, incearca sa intelegi de ce.

Google iti ofera o multime de informatii valoroase despre felul in care oamenii interactioneaza cu listarea business-ului tau, de cate ori au vazut-o, iar in ultima vreme, pana si ce cautari au fost folosite si au facut listarea sa apara in motoarele de cautare. 

Foloseste Aplicatia Mobila 

Ar fi ideal sa descarci aplicatia GMB pentru Android sau iOS si sa gestionezi listarea din mers. Daca ai un volum mare de oameni ce interactioneaza cu listarea ta, acest lucru se va dovedi foarte util.

Concluzie

 Daca ai ajuns atat de departe, felicitari! Esti pe punctul de a avea unul dintre cele mai bune business-uri din nisa ta in rezultatele cautarii pe Google!

Daca ai intrebari sau comentarii, te pot ajuta cu mare placere. Doar da-mi de stire mai jos.

Totodata, daca vrei sa stii mai multe despre cum sa ajungi mai sus in pachetul local Google, poti citi aici ghidul meu aprofundat anterior despre Local SEO.

 

Leave a Reply